نحوه تشخیص برنج خوب چگونه است ؟

نحوه تشخیص برنج خوب چگونه است ؟

برنج از مهم‌ترین غلات و اقلام غذایی جهان است. نیمی از جمعیت جهان، به برنج به عنوان یک غذای اصلی وابسته هستند. هم‌اکنون «ده‌ها هزار نوع برنج» در جهان وجود دارد، اما این‌ها در دو زیرگونه کلی جای می‌گیرند. دو زیرگونه اصلی شامل برنج «جاپونیکا» با نام علمی Oryza sativa japonica و برنج «ایندیکا» با نام علمی sativa indica می‌شوند.

برنج گیاهی است که دارای ارقام زودرس (طول دورة رشد ۱۳۰ تا ۱۴۵ روز)، متوسط رشد (۱۵۰ تا ۱۶۰ روز) و ارقام دیررس (۱۷۰ تا ۱۸۰ روز) می‌باشد. برای شناخت بهتر گیاه برنج به ذکر قسمت‌های مختلف آن از قبیل ریشه، ساقه، برگ و غیره

ریشه برنج سطحی و افشان بوده و حداکثر در عمق ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متری خاک نفوذ می‌نماید. در این گیاه بغیر از ریشه‌های جنینی از محل گره‌ها نیز ریشه بوجود می‌آید. هر چقدر رشد برگها بیشتر باشد بر رشد ریشه‌ها هم افزوده شده و در نتیجه می‌توان گفت که با افزایش تعداد پنجه‌ها تعداد برگی بیشتر شده و در نتیجه رشد ریشه‌ها نیز زیادتر می‌گردد.

در زمان بازشدن گلها و به خوشه رفتن برنج رشد ریشه حداکثر مقدار خود را دارد.

شاید همه ما این پرسش برامون پیش اومده باشه که نحوه تشخیص برنج خوب چگونه و است و چطور میشود برنج با کیفیت را تشخیص داد؟

اولین نکته این است که تشخیص تخصصی برنج کار ساده ای نیست البته در میان انواع برنج در دنیا این دشواری بیشتر و تخصصی تر شامل برنج ایرانی میشود چون بافت برنج تقریبا یک شکل بوده و نوع آن از نظر تجربی و پخت قابل تست است و گاها خود خبرگان این محصول نیز دچار اشتباه در تشخیص میشوند از گونه‌ی های برنج ایرانی می‌توان به گرده.دابو.طارم، چرام۱، چرام۲.صدری( شامل انواع دم سیاه، دم زرد و دم سرخ)، بینام، علی-کاظمی، چمپا و….. اشاره کرد از تیپهای اصلاح نژاد شده و پرمحصول می توان از سفیدرود و خزر نام برد. استان مازندران رتبه اول(۹۳۸۷۳۲٫۱۹) و استان گیلان (۷۴۱۲۴۱٫۹ )، استان گلستان (۲۲۹۴۵۴٫۹۹)، استان فارس (۲۲۶۲۹۶٫۷۲ )و خوزستان(۲۱۹۸۰۹٫۱۵)وپارس آباد(دشت مغان) در رتبه‌های بعدی از نظر میزان تولید قرار دارند. در سال ۱۳۸۵، ۶۲۰٫۰۰۰ هکتار سطح زیر کشت برنج بوده و ۲۶۱۲۱۷۴٫۳۴ تن شلتوک برنج تولید شده‌است. در شمال کشور برنج های مازندران محصولات بهتری را می دهد. در استان گیلان برنج مرغوب و در استانهای دیگر برنج پرمحصول کاشت می‌شود.در پارس آباد مغان بیشتر ارقام باکیفیت از لحاظ غنی بودن عناصر غذایی(آهن ،روی،کلسیم و…)به علت گرم سیر بودن منطقه نسبت به سایر مناطق کشور از رتبه خاصی برخوردار است. همچنین برنج بومی لنجان نیز از جمله برنج های معطر است که به نام برنج لنجان معروف بوده و در استان اصفهان می توان یافت.

برنج های برخی کشورهای آسیایی مخصوصاً برنج های هندی تشخیص راحتی دارند زیرا برنج های هندی دارای دسته بندی مشخصی هستند و شامل عناوین مشخصی هستند البته این گفته میشود تشخیص این نوع برنج راحت تر است نسبت به برنج ایرانی این قیاس صدق میکند ولی در کل تشخیص برنج هندی نیز از نظر مخلوط بودن یا نبودن برنج داشتن تخصص میطلبد امروزه در دنیا آسیا دارای بهترین نوع برنج میباشد و میتوان گفت ایران نیز به عنوان رتبه داران کیفیت برتر برنج است . هند نیز به عنوان یکی دیگر از کشورهای تولید کننده انبوه برنج دارای رتبه خوبی در امر کشت و برداشت برنج مرغوب است صادرات برنج هند به قلب اروپا و طرفداران میلیونی آن در سراسر دنیا توجه بسیاری را به خود جلب کرده است  و با توجه به  راحت پخت بودن برنج هندی امروزه در اکثر کشورهای دنیا از برنج باسماتی هندی استفاده میکنند و این برنج در سراسر دنیا طرفداران بسیاری دارد.

در میان برنج های کشورهای آسیایی به طور کلی، یکی از تفاوت‌های برجسته کولتیوارهای هندی، جاوایی و ژاپنی، شکل دانه‌است. با پیگیری گزارش کاتو ( ۱۹۳۰ ) در باره شکل دانه در هندی و ژاپنی، ماتسو سه گونه دانه: ۱) کوتاه، ۲) بزرگ و ۳) بلند را تأیید کرد. این سه گونه دانه به ترتیب به صورت ژاپنی، جاوه‌ایی و هندی نشان داده شدند. بیش‌تر، دانه‌ی برنج هندی، باریک و جاوایی بزرگ هستند و دانه‌ی برنج ژاپنی دارای دانه‌ی کوچک و کوتاه با مقطع عرضی گرد است. بیش تر کولتیوارهای هند، هندوچین، چین جنوبی، تایوان و فیلیپین از هندی اند. تعداد زیادی از کولتیوارهای جاوا، چین شمالی و غربی، اروپا، آمریکا و بیش تر برنج دیم ژاپنی متعلق به جاوایی است. برنج آبی ژاپن و کولتیوارهای منچوری خیلی شبیه ژاپنی اند. وتب و آکی هاما شکل دانه‌های برنج باستانی که در برمه، تایلند و کلمبیا کشت شده بود، بررسی کردند. آن‌ها وجود کولتیوارهای اولیه را در دامنه کوه‌های هیمالیا که به هندی و ژاپنی تمایز نیافتند، پیشنهاد کردند. آن‌ها به منشأ برنج زراعی نیز می‌اندیشید همان طور که در بالا اشاره گردید، در نوع بومی هندی کولتیوارهای دانه کوتاه مانند بورو تأیید شده‌است. یک تئوری وجود دارد که تمایز یابی اختصاصی شکل دانه را در انواع بومی برنج آسیایی نشان می‌دهد که ممکن است در نتیجه پاسخ به اختلاف درجه حرارت در آن‌ها باشد

راه های عملی شناخت برنج خوب فراوان است ولی در تشخیص برنج ایرانی مرغوب تقریبا میتوان گفت یکدست بودن برنج نداشتن خرده در برنج ، رنگ برنج سفت و نرم بودن برنج رگه داشتن و یا نداشتن برنج است ولی ما با وجود تمام این راه ها ، بهترین راه تشخیص برنج ایرانی دیگ است! بله، بهترین راه تشخیص برنج ایرانی خوب؛ روش پخت آن است زیرا متاسفانه با توجه به شگردهای فراوان سودجویان جهت مخلوط نمودن برنج ، تقریبا تنها راه مطمئن تشخیص برنج ایرانی مرغوب ، پخت آن است که له شدن ، کف کردن ، آب کشیدن و نگاه تجربی به پخت برنج و شناختی قبلی از پخت برنج خوب میتواند کمک خوبی برای خرید یک برنج مرغوب باشد.

 

پست مرتبط

Enter your keyword