راهکار های نگهداری از برنج تازه در منزل

راهکار های نگهداری از برنج تازه در منزل

شرایط نگهداری برنج چگونه است؟

محل نگهداری برنج باید خشک و خنک باشد. چرا که رطوبت و گرما بهترین عوامل برای رشد و تکثیر آفت‌های برنج هستند و باعث می‌شود برنج طول عمر کمتری داشته باشد. برنج را باید دور از آفتاب مستقیم نگهداری کنید؛ چرا که آفتاب مستقیم علاوه بر احتمال شیوع آفت موجب خرد شدن برنج نیز می‌شود. سعی کنید کیسه های برنج را در ارتفاع ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متری زمین قرار دهید. برای این‌کار می‌توانید از قفسه‌بندی‌های فلزی مشبک استفاده کنید. به ‌این ترتیب این محصول از دسترس جوندگانی مثل موش و همچنین از آفت‌ معروف برنج که یک حشره است در امان می‌ماند. کیسه‌های برنج را به دیوار تکیه ندهید و با فاصله حدوداً ۵ سانتی‌متری از دیوار نگهداری کنید تا هوا بین کیسه‌های برنج جریان پیدا کند. برنج‌ را در کیسه‌های نخی نگهداری کنید. چرا که کیسه‌ نخی قسمتی از رطوبت موجود در برنج را می‌گیرد و طول عمر برنج را افزایش می‌دهد، اما کیسه‌ پلاستیکی رطوبت برنج را درون خود نگه می‌دارد و موجب بروز آفت می‌شود.

بهتر است برنج را در سطل‌های پلاستیکی نگهداری نکنید، چون خیلی زود به آفت دچار خواهند شد. هر چند در آشپزخانه و برای مصارف کم برنج را در ظروف پلاستیکی دهان گشاد نگهداری کنید. گذاشتن سیر یا نمک لابلای برنج هم توصیه می شود. البته شاید تأثیر زیادی در از بین بردن آفت‌ها نداشته باشد، اما تأثیر چشمگیری در جلوگیری از تکثیر آنها دارد. یادتان باشد که برنج بسیار جاذب بو است، پس باید در مکانی سرد و خشک و دور از پیاز و سیر یا چیزهای بودار دیگر نگهداری شود.

خیلی‌ها معتقدند برای از بین بردن رطوبت موجود در برنج تازه ، باید آن را در آفتاب مستقیم پهن کرد تا خشک شود، اما‌‌ همانطور که اشاره شد این کار باعث می‌شود برنج شما خرد شود و کیفیت خود را از دست بدهد. اگر باز هم تمایل دارید که این کار را انجام دهید برنج را در آفتاب غیرمستقیم و در سایه پهن کنید تا هوا بخورد و رطوبت آن از بین برود.

قرص برنج چیست و آیا مصرف آن را توصیه می کنید؟

قرص برنج ترکیب بسیار خطرناکی است و هنگام استفاده از آن باید دقت کرد. یک قرص برنج می‌تواند در مدت کوتاهی هزاران شپشک را از بین ببرد و همچنین می‌تواند از برنج در مقابل آفت‌ها مراقبت کند. اما مشکل اینجاست که اگر اشتبا‌هاً این قرص مصرف شود ظرف مدت ۳ تا ۴ ساعت سیستم تنفسی و قلب را دچار مشکل می‌کند و فرد مرگ دردناکی را تجربه خواهد کرد. ما به شما توصیه می‌کنیم تا آنجایی که مقدور است از قرص برنج استفاده نکنید، اما اگر برنج تازه در حجم زیاد خریداری کرده‌اید و مجبور به استفاده از این قرص هستید آن را داخل یک قوطی کبریت بگذارید و در قوطی را با چسب محکم ببندید. سپس با سوزن روی قوطی سوراخ‌هایی را ایجاد کنید و در آخر قوطی را میان برنج قرار دهید تا هم برنج از خطرات آفت در امان بماند و هم قرص با برنج ترکیب نشود. هرگونه مصرف و حتی استشمام بوی این قرص مسموم‌کننده و کشنده است.

آفت برنج چیست؟ چگونه می توان آن را از بین برد؟

در اثر رطوبت و گرما، آفتی به نام شپشک در برنج رشد و تکثیر می‌یابند. این حشره سر خرطومی از مورچه کوچک‌تر و رنگ آن قهوه‌ای است. شپشک، طول عمری نزدیک به ۴ ‌ماه دارد. اگر فقط تعداد کمی از این حشره وارد برنج شوند پس از ۲یا ۳ هفته، تمام برنج را فرا می‌گیرند. اگر برنج شما به این آفت دچار شد بهترین روش، استفاده از قرص برنج است. این قرص به راحتی تمامی آفت‌ها را از بین می‌برد. در روش سنتی برنج را در جایی که نور مستقیم به آن نخورد پهن می کنند تا هوا بخورد. شپشک‌های زنده خود از برنج خارج می‌شوند و اگر باد بوزد شپشک‌های مرده نیز از برنج خارج خواهند شد. این حشرات بسیار سبک هستند و به راحتی می‌توان آنها را از برنج خارج کرد. شما می‌توانید برای خارج کردن شپشک‌های مرده برنج، از باد پنکه هم استفاده کنید.

هنگام خرید برنج چگونه از کیفیت آن اطمینان حاصل کنیم؟

اما برنج ها دارای انواع و درجه بندی های مختلفی هستند نظیر دمسیاه، فجر، گرم طارم، سنگ طارم، هاشمی که از قدیم الایام با این نام کشت می شوند. برنج خوب دارای ویژگی های خاصی است. در واقع فقط خوب قد کشیدن دانه برنج پس از پخت ملاک مرغوبیت نیست. دانه برنج هر چه خشک تر و سفت تر باشد بهتر است زیرا با جذب سریع آب هنگام پخت، حجیم تر می شود. هر چه از تاریخ برداشت آن بیشتر گذشته و بهتر نگهداری شده باشد، بر کیفیت آن افزوده می شود. موقع خرید برنج دقت کنید کپک زده یا خُرد شده نباشد و بوی نامطبوع کهنگی و ماندگی از آن به مشام نرسد. دانه برنج نباید خیلی سفید، خیلی زرد، شفاف، دودی یا ترک خورده باشد؛ رنگ بلوری مات و عاج مانند دارد و معمولا باریک و قلمی است، اما طعم و بوی مطبوعش پس از پخت، خیلی مهم تر از باریکی و بلندی آن است. برنج  باید یکدست باشد نه مخلوطی از دانه های چاق و لاغر، زرد و سفید، کوتاه و بلند یا ریز و درشت. در ضمن هر چه دانه های شکسته یا در اصطلاح «نیمدانه» بیشتر باشد، برنج کیفیت کمتری دارد (برنج موسوم به نیمدانه بیشتر برای پخت شله زرد، شیربرنج، برخی آش ها، سوپ ها و مانند اینها مناسب است نه پخت چلو و سرو در مهمانی).  یکی از آزمون های سنتی، خرد کردن تعدادی از دانه ها زیر دندان است. اگر به سختی خرد شد، نشانه خشکی بیشتر و کیفیت بهتر آن است. یکی از روش های درک میزان عطر برنج، دمیدن هوای گرم یا «ها کردن» روی مقداری از دانه هاست. به منظور رعایت بهداشت دقت کنید که دانه های آمیخته با هوای دمیده از دهان را مجدداً درون کیسه یا ظرف نریزید

پست مرتبط

Enter your keyword